Mamma-day-off

Oh hejsan, har inte suttit still många minuter idag! Och så roligt jag haft!

Idag blev det guidad tur igen, SWEA-Jessika drog runt vi nya på stan och som vanligt var hon hur duktig som helst! Vilken stjärna hon är! :) Hon guidar inte bara på bra ställen utan är en uppslagsbok till hur man överlever smartast i KL. Många smarta råd och insikter hon delar med sig, inte bara en turistguide som talar om hur bra allting är. Jätteglad att jag fått möjlighet att hänga med på tur! :)
Det enda som grämer mig är att vi inte tog nån tur när Alva var här, med en vanlig guide.
 
Vi började turen på KL Sentral i vanlig ordning, jag och en annan tjej Ewa delade en taxi till centralen och vi blev nog lurade på en omväg för trots taxameter kostade resan 22 RM, dock drabbar det nog inte några fattiga men ändå, dubbla priset nästan ;)

Vi tog först Monorailen till Bukit Nanas, och ta monorail var jättesmart för man får en känsla utav hur staden är uppbyggd och den är inte så stor som man kan tro! :) Nu börjar jag nästan kunna peka ut var Chinatown, KLCC och Brickfields är, om jag får tjuvkika hur skylinen ser ut och i vilken ordning tornen står. :)
Vi prommade sedan vidare till Turistbyrån som finns här, där jag plockade på mig lite info om stadens alla sevärdheter och "att-göra" tills Bosse och Ing-Marie ska komma. Så de får nog klura på vad de vill göra.. :)
Efter lite koll på turistbyrån så promenerade vi till Badan Warisan, Heritige House, där vi fick en liten guidning i ett malaysiskt gammalt hus och fick veta lite om huslivet förr. 
 
Monorailen
 
Pay attention! :)
 
 
KL Tower, radiotornet.
 
KL's skansen :)
 
Gamla malaysiska huset vi fick en guidning in i. 
 
Här ser man om det bodde en muslimsk familj eller inte i huset. :)
 
Ant-protection! :)

Efter prommen runt huset gick vi vidare mot CraftCentre, typ Nordanå men lite mer hanverksmässigt inriktat. Kollade in batik, 15 RM för att få måla själv så dit tänkte jag dra med barnen nån dag. Kan ju kanske engagera även Emil. :) Men helt okej ställe, mysigt om än det byggdes lite här och där som alltid i denna stad! :)
Jessika berättade även om välgörenhetsorganisationer som verkar här och vad man ska tänka på om man vill göra volontärarbete. 

Lunch blev på Food Court, tog nåt med nudlar och biff och jag inser ju att jag börjar ha varit här ett tag när man plockar på sig chiliröran och extra soya och sen kladdar på rätten, trots att jag ändå beställt medium spice. :)
Meeen det är ju så gott! Kommer verkligen sakna maten när vi åker hem!
 
 
All done! :)
 
Det braiga med food court är att det finns massor med olika matstånd, som serverar olika mat. Thai, western, nudlar, ris o kyckling, malay, wok, satay etc. Man kan vara flera och var och en får välja vad de vill ha utan att man behöver enas om vilken sorts mat man ska äta. :) Borde vi ha i sverige!
 
Efter lunch blev det en promme mot Bukit Bintang, shoppingens högnäste (om man kan säga så, shoppa kan man göra överallt här :)) och sen avslutade vi dagen. 
 
Pep hem med taxi och kom fram hemma. Fredric och barnen hade varit på Tesco och handlat lite. Emil är jättekonstig i magen och skiter vatten så vi håller oss hemmavid. Ellie har feber lite till och från. Så det blev ingen lekgrupp idag, tyvärr. Men vi får ta igen det nästa vecka.
När så vi kommit fram till att inte hitta på några nya äventyr idag så bokade jag en frisörtid, och fick äntligen FIXA UTVÄXTEN. Har varit så irriterad och störd på min utväxt så jag nästan skämts över hur jag ser ut i skallen. Men en promme till Desa Sri Hartamas, dök förbi Maria på vägen, och 275 RM senare, kom jag ut från frissan nyfärgad, gjort lite inpackningar och lite klippt! :) Tog sedan middag på Backofen innan det var dags gå hem igen. 
 
Dök förbi affären på väg hem och nu är vi lokalkändisar. För jag var ju ensam och skulle betala när kassörskan frågade var mina barn var. 
Mina barn?
"Yes, you have one boy and one girl, sitting in the same trolley?" :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0