KL för dummies!

Tjohoo vilken dag det här varit, inte hunnit sitta still många minuter, vilket är skönt för en liten rastlös människa som jag!

09,00 var det samling på KL Sentral, en tågstation/Monorail och allting annat som ska samsas lokaltrafikmässigt i en stad. Fick sällskap av 5 andra nyinflyttade norskor och svenskor samt vår guide Jessika som är finlandssvenska, gift med en norrman och som bott här i 6 år. Superduktig och trevlig människa! Är helt imponerad av vad hon kan av staden, och vad hon visade under dagen!

Vi började med att gå mot Brickfields, a k a nya Little India som indierna "fick av staden" bara nyss. Vi strosade runt och Jessika visade oss lite byggnader och berättade lite historia bakom byggnaderna. Samt visade oss hur man kan se på husen om det bor en indier, en malaysier eller en kines! :) Mycket rolig info! :)
Kollade in YMCA, pausade med lite limejuice, kollade var det fanns blinda massörer och kollade på red light district. Inte lika uppenbart som andra städer men det finns. Vi hann också förbi ett kinesiskt tempel (superfint) och Jessika berättade lite om what to do- or not när man är i KL. Men, sunt bondförnuft kommer man långt på så jag hoppas jag kan lita på den. :)


 
 
 
Efter Brickfields tog vi LRT-tåget mot gamla Little India och Chinatown.
Där blev det moskébesök ( Masjid
Jamekmoskén.) med hela kittet på! Vi fick förstås inte gå in där de ber men kika får man ju alltid! :)
Efter blev det en sväng in på en affär där de säljer saris. Kvinnan som skulle visa oss var tyvärr inte där som avtalat men det är en färgprakt utav dess like! Så himla läckert!

När vi var ganska trötta och hungriga så tog vi in på ett lokalt indiskt hak där de serverade lunchen på bananblad! Vegetariskt, gott och lite så att det dansade i munnen men inte så farligt. Jessika tipsade om att skyffla in maten och inte låta den nudda läpparna så skulle man inte alls tycka det var lika starkt, och det hade hon rätt i. Bra tips, det ska jag ta med mig. Dock har jag en liten irriterande ovana att börja snora och ha mig när jag äter starkt, och så även denna gång. Men det är sånt man får ta! :)
 
Från kinesiska templet
 
 
Dessa små rektanglar kan man köpa och ha i templet om man inte har råd att köpa sig en gravplats. Så detta är ett minnesplats för de döda.
 
Maria goes Muslim. :) Uppenbarligen klär jag inte i sjal så jag håller mig till att leva i limbo. :)

Här ser ni moskén.
 
Lunch på bananblad!
 
Efter lunch blev det en promme till Chinatown via Central Market där vi kikade in lite roliga butiker. Jessika tipsade om många bra affärer som jag gärna går tillbaka till om jag får tid och möjlighet. :)

Det som var allra bäst var att vi kom av turiststråken och fick se ett annat KL! Och med guidning av nån som kan så kan det aldrig bli fel! :)
Det var en helt fantastiskt rolig tur med många roliga och intressanta inslag! Nästa vecka blir tur 2 av 3 och jag längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0