Langkawi! :)

Ojoj, resan som började som en dröm, förvandlades kort till en mardröm men avslutades med lyckligt slut om än vi blev ruskigt försenade hem! :)
Inofficiell semesterbörjan; Fredag
Officiell semesterbörjan: Lördag :)

Vi lyfte på fredag mitt á dan, mot Langkawi. Jag längtade till mys, farfar till vita långa stränder och barnen till poolbad och mys. Papps och farmor antagligen likadant! :)
Gick väldigt bra flyga, Ellie är ju ruskigt taggad när planet ska lyfta, ropar heja-rop och FORTARE! :)
Emil var väldigt snäll och pappan likaså. :)

Kom på flygplatsen, hoppade i en taxibuss (som för övrigt Emil äääälskade, tror det var höjdpunkterna på resan för honom, att åka taxibuss!) och kördes till hotellet. Vi längtade efter sol och bad och myspys på hotellet!

När vi kom fram, blev vi superbesvikna! Kan säga att hotellets bilder på hotels.com inte liknade det hotell vi kom till. Skabbigt, smutsigt och med en heltäckningsmatta i korridorerna som typ ingen sett till på länge, ingen strand och i för sig fräscha och stora rum men that's it! Inte ens en balkong!!! Poolen var ju helt okej, men själva hotellet låg vid kajen till nåt båtställe och färjeterminalen låg fågelvägen ca 200 meter bredvid. Och dessutom typ mitt i stan. INTE vad vi tänkt oss!

Lite besvikna och molokna blev det ändå bad! Nånting skulle man väl få ut av det så Fredric och barnen plumsade i!

Fredrics nya accessoar, vill ju inte bränna skallen jue! :)

Jag iddes inte bada, för det första var det bara karlar och barn i poolen. Jag och Ing-Marie var nog de enda som inte bar sjal. Dessutom beskrevs på skylten vid poolen burkini, vanlig baddräkt och badshorts som lämplig klädsel. Bikini var inte med på listan över "appropriete swimmingwear", Kände mig väldigt obekväm.

På kvällen drog vi ut för lite käk, hittade ett ställe med 1.Tiger Beer och 2. Western food. Helt okej, men ingen gastronomisk upplevelse. :) Men mätta så vi drog vidare för lite snacks.
Väl tillbaka på hotellet så insåg vi att AC'n på rummet var trasig, huuuur varmt som helst! Så, Fredric gick ned till receptionen och vi fick upp en kille som skulle laga den. Jag och barnen drog till farmor och farfars rum för att svalka av oss lite och när jag gick tillbaka till rummet var det fullt pådrag med kompressor och grejs på rummet. Men, den gick inte laga. Så det var rumsbyte på gång.
Tog en stund sen blev vi skickade till annat rum, utan fönster. Såg ut som en bunker! Med färgglada väggar. :P När jag kom in i toaletten, var kaklet sönder runt handfatet och då bröt jag ihop! Det kunde inte vara sant! Drömsemestern blev en mardröm, sista resan vi gjorde i Malaysia skulle bli sådär, vilket jag inte kunde stå ut med... Och dessutom nedgradera oss i rum gjorde att vi pratade med receptionen igen om att få tillbaka lite pengar för sämre rum, men det kunde de inte fixa, så vi fick byta rum igen! Till ett exakt samma rum fast våningen ned, hur vi nu inte kunde få det första bytet?

När väl barnen somnat diskuterade jag och Fredric hur vi skulle göra.. Vi kom fram till tre alternativ:
1. Sura hela helgen om att vi hamnat på ett sunkigt ställe.
2. Göra det bästa av situationen och låtsas vara glada fast vi inte var det och krångla oss till badstrand
3. Köpa oss ur situationen.

Vi valde det tredje alternativet: googlade fram ett nytt hotell och hostade upp lite pengar. :)

Morgonen därpå, kom farfar och farmor ned till oss. Vi meddelade att packa! Vi sticker.. Lite förvånade såg de ut, men efter frukost (som bestod av rostade mackor och spaghetti och köttfärssås (?) ) checkade vi ut och hoppade på en ny taxi som körde oss till nytt hotell!
Nu ljusnade det!

Äntligen framme! :)

Vi fick inte checka in förrän klockan var 15, men vi fick däremot använda anläggningen före! Så vi bytte raskt om till badkläder och hoppade i poolen! :)
Här var lämplig klädsel baddräkt av nåt slag. Men inte vanliga kläder. Och alla baddkläder tillåtna. TACK! :)

Now we're talking business! :)

Vi badade och badade och sen blev det lunch! Dock litet minus för att de hade en meny som de inte hade allt hemma till. Men vi blev mätta i alla fall och sen fick Emiln sova!

Vy från lekparken!

ISKALL öl.

Ellie dricker vattenmelonjuice! :)

Emil hade fin utsikt när han vaknade! :)

Efter vi badat och busat och sovit blev det så dags att checka in på rummen. Vi hade spanat in husen som stod på pålar vid vattnet men ställt in oss på ett "vanligt rum". Då när vi checkat in säger de i receptionen att vi kan säga till när vi vill åka till rummet, för vi måste ha en golf-car(!). What? Vi fattade ingenting, men hoppades på det bästa så när vi insåg att vi var på väg till rummen ute vid vattnet så var vi lite mer än bara glada! :)

Utsikt från balkongen! :)

Nöjd Fredric! :)
Låååång trappa upp till rummet på tredje våningen! Men det var det värt!

Mysigt utanför..

Golfbilen! :)

Middag blev på The Cliff, ett superfint ställe vid havet! :) Fin mat och go! Kan rekommenderas om ni nån gång skulle hamna på Langkawi. :)

Utsikt från baren

Obligatoriska drinkbilden! :)

Bosses obligatoriska drinkbild!

Nöjda och glada for vi tillbaka till hotellet och spelade kort UTE på balkongen till sena natten! :) Enda minuset (stort MINUS) var kackerlackorna som flög förbi på balkongen. Men de finns ju överallt, såklart.. Men tycker de är likafullt äckliga som tusan.

Dagen efter blev det sol och bad igen tills vi skulle åka till flyget. (som låg 10 min bort). Dock var flyget en timma och en kvart försenat så innan vi fick borda planet var vi ganska less på vänta. Sen när vi landat fick vi vänta igen inne i planet då det pga mycket regn så måste de ha hjälp öppna dörrarna på planet.. Nu var vi ganska less på oförusedda händelser så det blev ut från planet direkt vi kunde och in på närmsta McDonalds då barnen var ganska trötta, hungriga och allmänt less på resa. Japp tänkte vi, nu bara blåsa hem!
Dööh, nejdå, traffic-jam pga regn i kombination med nåt event på racingbanan, så resan hem som skulle ta drygt en timma tog två. Blää.. :)
Men, semester hade vi, och den var mysig! Till slut. :)