Allt är inte guld som glimmar

Nu har det varit några dagars bloggtorka. Vi har försökt ställa om oss till allt det nya och det tar rätt bra på krafterna. Det är rätt mycket som förändras när man drar utomlands och ska ställa in sig på det en längre tid. Fredric har varit ungkarl i 3 veckor och trots saknaden av sin familj så levde han ju själv, medan jag däremot slet i sinne med att få vardagen att funka med småbarn, hund, hus och resten av allt som var. Det blev en jättekrock! :) Man ska inte hymla med om att allt är så lätt alltid.. Men nu är vi tillbaka på banan igen och kör på rätt kurs! :)
 
Det är också en rätt ordentlig omställning att gå från enplansvilla till att bo på 18e våningen. Det är inte bara släppa ut kidsen och koka sig en redig kopp kaffe. 
Värmen som varit är också en sak som jag hade svårt för i början, det var kvavt, luktade illa och hettan ibland var outhärdlig. Men nu har man vant sig, rätt bra! :) 24 grader häromkvällen kändes ganska kallt. :) hihi
Sen  också att lära känna sitt område har känts lite avigt, att inte känna till allt på en gång. :) Men det ska nog ordna sig det med rätt fort hade jag tänkt! :)
Barnens omställning har funkat rätt bra. Men jag tror alla 3 kan sakna sina kompisar och sitt hus ibland. Att ha sitt eget krypin som inte är inknölat i en lägenhet. :) 
Omställningen leva storstadsliv jämfört med gå i skogen i lilla Bureå är också rätt kraftig, men Loella och Alva har varit snälla så jag och Fredric har kunnat promma på kvällarna när barnen sovit. Saknar att promenera bara för promenerandets skull, i en skog, där det är tyst! :) Lär bli överhajpat skönt när jag kommer hem!
 
Men det finns ju bra saker här också! Maten ute är ruskigt billig, vi åt hela familjen för 40 ringit på en lokal bar. McDonalds Big Mac Meal såg jag kostade 5,95 (ta det gånger 2,3 har ni svenska kronor). Vissa saker är dock lite dyrare som man inte riktigt trodde skulle vara dyrt, som typ apelsinjuice. (40 kr för 2 liter). Tvättservetter är också som hemmapriset. Frukt däremot är gott och lite billigare än hemma. Alla tjänster är billigt, hårklippning, massage etc är MYCKET billigare här. Och det SKA jag utnyttja! :) Loellan har redan hunnit med lite mer, men tänkte pipa iväg jag med när tillfälle ges! :) Alva har storshoppat och enligt L så hade hon stenKOLL och blev stundvis lite shoppingyr! :) hihi
 
Vi har lite saker som vi vill göra, men vi tar det lite pö om pö i den takt vi orkar. Barnens dygn är lite fel så vi ska försöka skjuta på saker i den mån vi kan så de kan vara uppe lite längre. Här serveras det inte middag kl 17 ute på restaurangerna och igår när vi var ute o gick vid 22-tiden såg vi några barn ute, ätandes med sina föräldrar.. Oops! :) Har dock laddat hem en cityguide som jag tänkte beta av! 
Dock är det ju inte barnvagnsvänligt här direkt! Höga trottoarkanter, om det ens finns trottoar och bilarna kör som tusan, om än Parisarna klår dem med hästlängder än så länge. :) 
 
Vi bor ju i ett ganska säkrat och välbärgat område, men de fattiga husen står ibland mitt bland höghusen. Det är en ruskig skillnad på vem som har pengar och den som inte har nåt alls nästan. Tror jag och Fredric blev lite blåsta sist vi handlade frukt på torget, för tror inte de betalar 8 ringit för en mango eller 20 ringit för en melon. :) Men det kan vi bjussa på! :D
Det är verkligen kontrasternas stad! Allt som är stort och lyxigt är verkligen det! Nästan så man inte känner sig riktigt hemma i de miljöerna. :) 

Ska bjussa på lite bilder:
 
 
Krukväxterna hemma är lite större här. Men bara lite :)
 
Gissa oturstalen :)
 
 
Nån annan fin blomma.. :)
 
 
Alva och Ellie i Poolen! :)
 
 
Cityview! :) Mååånga höghus. Och helt plötsligt kändes våra 20 våningar väldigt litet. :)
 
Emil busar i poolen! :)
 
Ellie badar! :)
 
Emil full i bus..
 
Alva och Ellie busar! Tänk vilken storasysteryster-lycka de små har för Alva! :) <3
 
 
 
Ett av taken här utanför. Tennisbana och pool.
 
Rotera 180 grader så ser det ut såhär..
 
 
 
 
Sen utsikten från köket. :)
 
 
Lekparken har vi också börjat nyttja. Helt ok! :)
 
 
Eum vad?! ;)
 
 
Yes! Kokosnötter precis bakom knuten! :) Såg några anställda här som tog reda på dem, är lite nyfiken hur de gör och vad de lagar till av det! :)
 
 
Trädbild! :)
 
 
Sen fick jag ju svinkoppor också. Fatta, hann vara här knappt ett dygn så bröt det ut! Dock ser det mycket bättre ut idag efter överanvändning av alkohol och handsprit! Snaaart ska jag plumsa i poolen! :)
 
Hoppas ni alla i sverige har det bra nu! Jag saknar lite hemma som bärplockningen och svampsäsongen som är igång nu men mina vänner och vovvelito mest! :) Men ni finns i mina tankar och jag längtar tills vi ses igen! :) Sköt om er nu! 
Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0